Teeme selgeks, mida tähendab kodukontori mõiste. Kodukontor on töökoht, kus töötaja täidab oma tööülesandeid samas mahus ja töötundides nagu kontoris olles, kuid tööandjaga kokkuleppel toimub töö tegemine väljaspool töökeskkonda. See on mõiste kuidas mina sellest aru saan.
Viimastel aastatel on kodukontor paljudele töötajatele igapäevaelu lahutamatuks osaks. Paljud organisatsioonid annavad oma töötajatele osaliselt või täielikult kodust töötada, mis toob endaga kaasa mitmeid nii positiivseid kui ka kahjuks negatiivseid olukordi. Miks kodukontor võib olla töötajate ja tööandjate jaoks väärtuslik?
Tegelikult oli kodukontoris töötamine ka varem juba enne pandeemiat kasutusel ja seda teatud ametikohtade puhul ka agaralt kasutati. Eriti populaarseks muutus see pandeemia COVID-19 ajal, kui paljud organisatsioonid olid sunnitud töötajate tervist kaitsma ning pakkuma välja erilahendusi sest muud varianti lihtsalt ei olnud. Ärid pidid olenemata olukorrast edasi toimetama.
Selline lähenemine on ühest küljest hea sest aitas töötajatel säästa oma aega mis tavaliselt kulus tööle ja tagasi liikumisele, ning pakkuda rohkem paindlikkust töö ja eraelu vahel. Samas kodukontor eeldab meeletult head enesedistsipliini ja oskust oma aega iseseisvalt juhtida, sest koduses keskkonnas on sageli rohkem segavaid faktoreid. Seega antud lahendus ei ole kindlasti kohe sobiv kõikidele organisatsiooni töötajatele. Pandeemia ajal oli see aga tõesti vältimatu.
Peale pandeemiat sai kodukontor justkui tavapäraseks normaalsuseks. Kodukontoris töötamine on peale pandeemiat muutunud täiesti normaalsuseks. Tänu tehnoloogia arengule ja muutuvatele tööharjumustele on palju ettevõtteid pakkunud töötajatele võimalust töötada ka täna kodus. Kuid näiteid ja kogemusi kodukontoriga on siiski nii positiivseid kui ka negatiivseid. Me peame siiski aru saama, et pidev kodukontor oli vaid üks vaheetapp
Kodukontori vajadus teatud ametikohtadel
Kodukontori vajadus ja sobivus tuleneb kindlasti ka töö iseloomust ja tööülesannete spetsiifikast. Iga töö ei sobi kaugtööks, kuid paljudel ametikohtadel on võimalik kodukontorit tõhusalt rakendada, pakkudes töötajatele paindlikkust.
Kodukontor on sobiv näiteks infotehnoloogia valdkonnas (IT-spetsialistid, tarkvaraarendajad ja muud tehnoloogiaga seotud ametikohad). Need rollid põhinevad tugevalt digitaalsetel töövahenditel, mis määrab kindlaks ülesanded. Neid valdkondi ja ametikohti on veel aga omast kogemusest tooks välja finantsvaldkonnas raamatupidajad, finantsspetsialistid ja värbamisvaldkonnast värbamisspetsialistid kus on kodus töötamine täiesti võimalik ja vahel ka väga vajalik. Need on ametikohad mis eeldavad tihtipeale tähtaegu. Suur osa nende tööprotsessidest toimub arvutis ja ei vaja igapäevaselt kontoris kohalolekut. Lisaks on tänapäeval palju turvalisi finants- ja raamatupidamistarkvarasid. Kuid siin on olulised turvalisuse ja andmekaitse nõudeid, et tagada andmete kaitstus. Nende ametikohtade esindajatel on tihtipeale vaja rahulikku keskkonda ning keerukate ülesannete täitmise puhul süvenemist mis suurendab pigem nende tulemuse kvaliteeti. Samuti kujundajad, kirjanikud, turundusspetsialistid ja loovvaldkonna töötajad saavad sageli tõhusalt töötada kodukontoris. Loovtöö nõuab tihedalt keskendumist, iseseisvust ja paindlikku ajakava, mida kodune keskkond võib hästi toetada. Kui töö on pigem iseseisev ja põhineb ideede väljatöötamisel siis kodukontor annab loovtöötajatele vabaduse valida endale sobiv keskkond.
Samas on ametikohad näiteks mis on seotud otseselt müügiga, siis minu kogemus näitab puhtalt seda, et müügiinimesed pigem on rohkem produktiivsemad kontoris meeskonnas sest nad vajavad enda ümber rohkem melu ja müügikonkurentsi mida paratamatult kodustes tingimustes luua ei saa.
Kodukontori positiivne külg
Paindlikkus ja ajakasutus on kindlasti need märksõnad. Kodukontor võimaldab töötajatel endil kujundada oma tööpäev. Töötajad teavad millal ja kuidas oma tööülesandeid täita, mis toob rahulolu ning töötajad on motiveeritud. Paindlik töökorraldus võimaldab ka isiklikke kohustusi, näiteks perega seotud tegevusi, kergemini tööga ühildada. Kodukontoril on mitmeid eeliseid, mis võivad heaolu ja tootlikkust suurendada. Kindlasti on see aja ja kulude kokkuhoid. Kodukontor säästab töötajate tööle ja koju sõitmisele kuluvat aega ning ka kütusekulu. See tähendab rohkem vaba aega ja väiksemat rahalist koormust, eriti kui töökoht on kodust kaugemal. Kontoris töötamine võib tihti olla ka segav. Näiteks pidevad vahelesegamised, pidevad küsimused, kolleegide jutud, koosolekud või muud segavad faktorid. Avatud kontorites on see eriti keeruline. Koduses keskkonnas saavad töötajad luua endale privaatse ja vaikse töökoha, kus nad täielikult saavad keskenduda oma ülesannetele. See aitab suurendada produktiivsust, kuna vähem segamisi tähendab sageli paremat keskendumisvõimet ja tõhusat tööd ning läbi selle ka paremaid tulemusi.
Igal heal lahendusel on alati ka negatiivne külg
Kodukontoris töötades on oht, et tööaeg ja isiklik aeg hakkab segamini minema, mis võib kaasa tuua töös kvaliteedi languse või lausa läbipõlemise. Kui töötaja pole endale töö- ja puhkeaja piire seadnud, võib ta tunda survet olla pidevalt kättesaadav ning tööülesannetele keskendunud. Selle tulemusel võib väsimus kasvada ja töö kvaliteet ajapikku langeda. Paljudel on keeruline ennast välja lülituda ning võtta aega puhkamiseks. Samuti peab olema kodus töötamisel kõrge enesedistsipliin, iseseisvust ning ajaplaneerimise oskus. Kodus töötamine ei sobi kõikidele inimestele. Olen selles täiesti veendunud ja siinkohal tuginen puhtalt enda kogemustele läbi kolleegide kellega ühes meeskonnas olen töötanud. Väga mitmed minu kliendid on samuti sama meelt.
Kodus töötades puudub otsene kontroll ja tööstruktuur, mis on tavapärases kontoris olemas. Mõned inimesed vajavad kindlat päevakava ja meeskonna tuge, et produktiivsust hoida. Kodune keskkond võib aga muuta inimesi hooletumaks ja viia oma tegevused väga kergelt edasilükkamisteni, eriti kui on palju segavaid faktoreid. Mina isiklikult olen seda meelt, et kui töö on tehtud ja tulemused on saavutatud on kõik hästi aga alati saab veel rohkem. Ehk kokkuvõttes on väga väike protsent inimesi kes suudab ideaalselt kodukontoris tööd teha. Neid inimesi on aga ma ei ole kindlasti nõus, et see kehtib kõikide töötajate puhul. Kindlasti kohe mitte. Ehk siin tuleb mängu ka selline tore ütlus nagu „teen nii palju kui vajalik ja nii vähe, kui võimalik“. No ei motiveeri tööandjat see ütlus. Samas ei tohiks töötaja ka nö. üle töötada mis toob kaasa omad negatiivsed tagajärjed ning viib kokkuvõttes varem või hiljem uute värbamisteni. Oi, sellel teemal võiks ma pikalt peatuda.
Üks ohukoht veel mida ma sooviks puudutada. Kõigil töötajatel ei ole kodus töötades mugavat ja ergonoomilist töökohta. Kodukontori puhul on ette nähtud, et töötajad hoolitseb oma töölaua, tööriistade ja muude vajalike vahendite eest, mis võib olla aga rahaliselt koormav. Samas ei ole kohustatud ja pole tihtipeale ka huvitatud tööandja neid vahendeid kompenseerima kuna tööandjal on kontor mille eest tööandja maksab renti ning mis sisaldab kõiki vajalikke töövahendeid. Pikaajaline probleemasendis töötamine võib tekitada aga tõsiseid terviseprobleeme, nagu seljavalu ja rühiprobleemid. Tööandja ei saa seda aga kahjuks kontrollida millistes tingimustes tema töötajad kodus töötavad.
Kodukontoris võivad tekkida tihtipeale ka muud probleemid ja tõrked näiteks internetiühendus, mis ei pruugi alati töötada tõrgeteta. Tehnilised probleemid, näiteks aeglane internet või arvutirikked, võimalikud tööseisakuid ja need kõik omakorda vähendavad tootlikkust. Kui kontoris on IT-tugi tavaliselt kohapeal olemas, siis kodukontoris võib antud probleemi lahendada mitu korda aeglasemalt.
Kodukontoris töötades jääb paratamatult töötaja nii juhtidele kui ka kolleegidele vähem silma, mis võib mõjutada näiteks ka tema karjäärivõimalusi. Kui töötajad ei ole igapäevaselt nähtaval, on neil kindlasti raskem silma jääda. Samuti võib juhtidel olla raskem märgata ja tunnustada häid töötajaid. Kodukeskkonnas võib olla palju segajaid, näiteks kodused kohustused, lapsed, lemmikloomad või lihtsalt televiisor. See võib töötajale tähendada suuremat tähelepanu oma tööle suunamisel ja ülesannete täitmisel. Kontorikeskkond on aga loodud tööks.
Kodukontor pakub töötajatele paindlikkust ja mugavust, kuid sellega kaasnevad ka väljakutsed, mis võivad mõjutada töötulemusi ja rahulolu. Sotsiaalse suhtluse puudumine, enesedistsipliini vajadus võib muuta kodukontori keerukaks, eriti neile, kes vajavad struktureeritud töökeskkonda. Lisaks võivad kodukontori tehnilised piirangud ja töövõimaluste vähenemine panna töötaja tundma end eraldatuna.
Hübriidtöö
Minu arvates on hübriidtöö üks hea, töötajasõbralik ning paindlik lahendus mis pakub nii kodus töötamise võimalust ning mis ei eralda meid kontorikeskkonnast. Inimestel on vaja siiski aeg-ajalt vaja omavahel näost-näkku suhelda. Hübriidtöö on viimasel ajal ka aina populaarsemaks muutuv. Ta pakub tasakaalu töö- ja eraelu vahel, kuna võimaldab oma tööpäevi siiski kohandada vastavalt vajadustele ja ülesannetele. Samas vajab see töökorraldus samuti häid kommunikatsiooni- ja ajajuhtimise oskusi, kuna töötajad peavad hoidma tihedat koostööd kolleegide ja juhtidega.
Hübriidtöö on täna kaasaegne ja töötajasõbralik lahendus, mis pakub endiselt paindlikkust, vabadust ja paremat tasakaalu töö ja eraelu vahel. Hübriidtööga saavad töötajad nautida nii kontoritöö sotsiaalset keskkonda kui ka kodukontori mugavust ja iseseisvust. Hübriidtöö paindlik töökorraldus aitab luua tulemuslikuma ja motiveerivama töökeskkonna mis tagab efektiivsema suhtluse ja kohanemisvõime.
Tänu hübriidtöö eelistele on see muutumas paljude töötajate eelistatud töövormiks ning organisatsioonide strateegiaks, mis toob töötajate rahulolu ja loob tõhusa töökorralduse.
Kodukontor võib olla mõnele töötajale sobiv lahendus, ei pruugi see olla aga parim ja sobivam valik kõigile. Kui kodukontor on mingi põhjusel vältimatu või on tööandja selge plaan, et tööd tehakse ainult kodukontoris on oluline, et tööandjad toetaksid oma töötajaid vajalike töövahenditega ja aitaksid luua selged piirid töö ja eraelu vahel, et vähendada kodukontori negatiivseid mõjusid ning tagaksid, et töötajad saaksid oma potentsiaali kasutada. Mõistlik lahendus on luua hübriidlahendus.