Kriis – ma nimetaks seda pigem võimaluseks, mitte takistuseks. Kriis on sõna, mis põhjustab sageli ebameeldivaid emotsioone ja hirmu tuleviku ees.
Sõnaga kriis seostatakse alati pigem keerulisi aegu, kus ollakse sunnitud muutustega kohanema ja tundmatuga silmitsi seisma. Kriisid on ajalooliselt alati ju olnud inimkonna jaoks pöördepunktideks, mis on toonud kaasa oluliselt muutusi nii ühiskonnas kui ka majanduses. Kuigi kriis võib esmapilgul tunduda pelgalt justkui takistus, peitub selles siiski sageli pigem midagi muud. Mina ei ütleks, et kriis on takistus vaid pigem on see võimalus.
Kunagi üks edukas tippjuht ütles mulle, et tegelikult just rasked ajad on need, mis avavad ettevõtetele uusi uksi uutele ideedele, ärimudelitele ja edulugudele. Just see on aeg, kus tuleb tegutseda mitte jääda ootama parimaid aegu.
Miks on siis selline masendav sõna nagu kriis justkui pigem võimalus?
Ajalugu näitab, et just keerulistel aegadel sünnivad kõige uuenduslikumad lahendused ning tugevamad ettevõtted. Muutuv keskkond soodustab innovatsiooni. Kriisi ajal muutuvad tarbijate vajadused ja käitumised. Ettevõtted, kes suudavad kiiresti kohaneda ja pakkuda lahendusi uute probleemidele, võidavad automaatselt konkurentsieelise. Olen nõus, et iga kriisiga toimuvad muutused ning tuleb ennast vastavalt sellele ka kohandada aga kõik on kokkuvõttes ju võimalik. Kriis sunnib paratamatult tegutsema ja leidma uusi lahendusi ehk meie tavaline rutiin ja mugavustsoon muutuvad. Meil tuleb kiiresti reageerida ja kohaneda ning mitte minna liialt kaasa meediakäraga. Kriis on kriis ja siin tuleb leida lahendusi, see üle elada ning edasi liikuda.
Kriisi ajal ilmnevad nii ettevõtte kui ka ettevõtte töötajate tegelikud võimed ja tugevused.
Esile tõusevad loovad ja uuenduslikud lahendused ja ärimudelid mis on edasiviiv jõud. Pandeemia ajal just nii ka läks, et loodi uusi ärimudeleid, tehnoloogiaid ja tööviise, mis on siiani oluliseks edasiviivaks jõuks. Kriis sunnib ka ettevõtteid oma tegevusi kriitiliselt üle vaatama. See on hea sest annab võimaluse keskenduda vaid olulisele ning leida tõhusamaid viise. Tekivad uued turunišid ja ärivõimalused.
Need ettevõtted, kes suudavad kiiresti reageerida ja uusi võimalusi leiutada, võivad kriisist hoopis kasu lõigata. Nagu me nägime seda pandeemia ajal, kus e-kaubanduse ja kontaktivabade teenuste äärmiselt kiire kasv tõi turule täiesti uusi ärimudeleid.
Juhid ja kriis
Kriis toob esile nüüd need tõelised juhid. Need, kes suudavad keerulistes olukordades motiveerida ja pigem suunda näidata. Samuti liidab raskustega toimetulek meeskonda. Kriisi ajal tuleb juhil keskenduda lühiajalisele ellujäämisele. Samas õpetab kriis ka pikaajalist mõtlemist. Kindlasti saavutavad edu need ettevõtted, kes nägid või näevad suurt pilti ja mõistavad, et kriisid on ajutised.
Ettevõtted kes rasketel aegadel kasutavad aega oma oskuste, strateegia ja paindlikkuse arendamiseks, tulevad kriisist välja tugevamana. Samuti on kriis hea aeg töötjate arendamiseks. Pakkudes koolitusvõimalusi ja toetust töötajate arengut.
Ehk see on nagu investeering tulevikku. Kriis jagab meile õppetunde kuidas tulla toime ootamatute olukordadega ning milliseid strateegiaid kasutada. Samuti ka seda, et kuidas kriisi olukord end kasuks ära kasutada. Valmis tuleb olla alati ka selleks, et kriisidel on alati algus ja ka lõpp.
Kriisiolukordades satuvad ettevõtted sageli raskete valikute ette. Kas pigem kohaneda olukorraga või hääbuda. See sunnib ettevõtteid leidma uusi lahendusi ja mõtlema raamidest väljapoole. Selle asemel, et mitte kiirustades esimesi samme teha hakatakse siiski esimese asjana kohe töötajaid koondama. Innovatsioon on aga võimalik vaid siis, kui meeskonnas on inimesed, kes suudavad ja tahavad leida loovaid viise muutustega toimetulekuks. Innovatsioon ja areng vajavad häid inimesi ka kriisi ajal. Kriisid on alati olnud ühtaegu väljakutsed ja võimalused. Ajal, mil organisatsioonid seisavad silmitsi majanduslike, organisatsioonide või sotsiaalsete muutustega on siiski inimesed ettevõtte suureks tugevuseks. Innovatsioon ja areng ei oota, isegi mitte kriisi ajal – vastupidi, just keerulistel aegadel on vaja nutikaid, loovaid ja motiveeritud töötajaid, kes suudavad keerulistest olukordadest välja tulla ja tuleviku visiooni ellu viia. Kriis on ka aeg kus tuleks valmistuda majanduse taastumiseks. Ehk säilitada või värvata pigem juurde parimaid talente.
See on ka hea aeg vaadata üle oma inimesed. Kas ettevõttel on õiged inimesed – need, kes suudavad stressiolukorras koos organisatsiooniga edasi liikuda.
Kriisi ajal pole ruumi rutiinsele tegutsemisele. Kõige väärtuslikumad töötajad on need, kes suudavad kiiresti analüüsida, näha uusi probleeme ning välja tuua lahendusi.
Kriisi ajal tuleb värvata töötajaid – miks?
Kindlasti sellel ajal avardub ka Talenditurg ehk iga kriis toob kaasa tööturul muutusi.
Majanduskriis, poliitilised muutused või muud keerulised ajad tekitavad ettevõtjatel sageli soovi esimese asjana pidurit tõmmata. Kärbitakse ja personalivärbamine jääb täiesti kõrvale. Pigem rutakalt koondatakse inimesi.
Ehk olgu kriisid kas majanduslikud, tervishoiuga seotud või poliitilised, panevad ettevõtted sageli raskete valikute ette. Tuleb kohe kärpida ja oodatakse, kuni olukord stabiliseerub. Kuid just kriisi ajal võib töötajate otsimine ja värbamine olla üks parimaid strateegilisi otsuseid, mida ettevõte saab teha. Paljud ettevõtted seda aga ei märka. Ehk see on ideaalne aeg parimate talentide leidmiseks ning meeskonna tugevdamiseks.
Selle asemel, et karta ebakindlust, tasub võtta proaktiivne lähenemine ja kasutada kriisi oma eelisteks. Paljud inimesed, kes muidu ei kaaluks töökoha vahetust, satuvad uutesse olukordadesse. Talenditurg on kindlasti ka soodsam. Kriisi ajal satuvad mitmed andekad töötajad tööturule, olgu nad siis kas koondatud või ettevõtte on ennast sulgenud. See loob unikaalse võimaluse värvata talente keda varasemalt oli võimatu saada.
Targad ettevõtted aga kasutavad seda võimalust ära ning meelitavad neid häid talente enda juurde, et nendega koos viia ellu suuri tegusid. Te isegi ei kujuta ette kui palju väga tugevaid talente hetkel tööturul ringi liigub. Mina näen seda igapäevaselt ja see on ausalt ideaalne võimalus panna just praegu kokku oma unistuste tiim. Töötajate värbamine kriisi ajal on investeering, mis võib tuua suurt tulu nii lühi- kui ka pikas perspektiivis. Vajalik on lihtsalt julgus, paindlikkus ja võime näha kaugemale hetkeolukorrast.
Kriis ei pea olema ettevõttele lõpp, vaid võib olla uue alguse stardipunkt. Oluline on positiivne mõtteviis, olla valmis õppima ja kohanema. Näha kriisi võimalust tähendab vaadata kaugemale hetkeprobleemidest ja keskenduda tulevikupotentsiaalile. Need, kes suudavad raskustes näha kasvuvõimalusi, tulevad kriisist välja tugevamate ja edukamatena kui kunagi varem. Kriis õpetab meile ka seda, et kuidas ootamatutes olukordades toime tulla.
Ehk meil tuleb muuta mõtteviisi ja kohaneda. Selle asemel, et keskenduda kriisi probleemidele, püüda näha selles pigem olukorda. Mis on need valdkonnad või alad, kus ettevõte või võiks kasvada ja areneda ning värvata oma meeskonda vaid parimaid talente. See on võimalus teha muudatusi, mida tavaaegadel ei pruugiks ette võtta.